انواع شخصیت

انواع شخصیتهای خریداران

انواع شخصیتهای خریداران

در فروش روزانه خود شما با انواع شخصیتهای مختلف روبرو میشوید که باید با آنها آشنا باشید و با هر کدام
از شخصیتها مانند خودشان صحبت کنید.

۱-خریدار حتمی

خریداران حتمی، خریدارانی هستند که دقیقاً میدانند جه میخواهند و برای آن چیزی که میخواهند چه
مبلغی را حاضر هستند پرداخت کنند. این خریداران کمیاب و معدود هستند و ممکن است با تعداد کمی از
آنها روبرو شوید.
اگر کالای مورد علاقه او را داشته باشید او حتماً خریدار است. اگر کالای مورد علاقهاش را نداشتید سعی نکنید
کالای دیگری را حتی شبیه به خواسته او؛ به او بفروشید، به این دلیل که کالای دیگری را نمیخرد و باعث
دلخوری این خریداران هم میشود. شما باید دقیقاً همان کالای مورد علاقهاش را به او بدهید.
معامله کردن با این خریداران خوشایند است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که کالای مورد نظرش
را به او عرضه کنید.

۲-خریدار رابطه گرا

خریداران رابطهگرا خریدارانی هستند که به اشخاص اهمیت فراوان میدهند. این خریداران اگر بخواهند کالایی
را بخرند نظر دیگران برایشان مهم است که دیگران چه نظری درباره خرید آنها میدهند. این خریداران در
هنگان خرید از دوستان و افراد خانواده نظر خواهی میکنند و بعد تصمیم خود را میگیرند که خرید خود را
انجام بدهند یا نه. این خریداران از اینکه به خاطر خرید خود مورد تمسخر قرار بگیرند ناراحت میشوند و
دوست دارند دیگران از خرید آنها تعریف و تمجید کنند.
فروشنده در برخورد با این مشتریان باید به مشتریان قبلی خود که خرید کردهاند و از کالای مورد نظر راضی
بودهاند اشاره کند.
خریداران رابطهگرا مایلند از شما سؤال کنند و نظر شما را هم بدانند، و بدانند دیگران که از این کالا خرید
کردهاند چه نظری داشتهاند. با این خریداران رابطه دوستانه برقرار کنید و در امر خرید آنها را شتابزده نکنید
و با آنها آرام و صبور باشید.

۳-خریدار وظیفه گرا

خریداران وظیفهگرا ویژگیهای شخصیتی یک مدیر را دارند، مستقیم به اصل مطلب میپردازند، به شدت
عملگرا هستند و بیشتر به نتیجه فکر میکنند. این خریدار باید بداند دقیقاً چه کالایی میفروشید و این کالا
چه کاری میکند، چه فایدهای برایش دارد و مبلغ آن چقدر است و زمان تحویل کالا را بداند.
در برخورد با این خریداران مستقیم به اصل مطلب بپردازید، به این دلیل که این خریداران سرشان شلوغ است
و میخواهند در اسرع وقت به اصل مطلب برسند.
به این خریداران کافی است نشان بدهید که کالای شما چه سود و فایدهای برایشان دارد و اگر به آنها ثابت
شود که کالای شما در کار آنها اثر مثبتی دارد حتماً از شما خرید میکنند.
این خریداران میدانند که چه میخواهند و شما اگر آنچه را که آنها میخواهند داشته باشید به راحتی از شما
خرید میکنند.

۴-خریدار تحلیلگر

خریدار تحلیلگر دقت زیادی در خرید کردن دارد. این خریداران میتوانند حسابدار، مهندس، بانکدار، مسئول
مالی و متخصص کامپیوتر باشد. آنها به اعداد و ارقام دقیق هستند و به تمام جزئیات و مشخصات کالایی که
میخرند توجه فراوان دارند. خریداران تحلیلگر با عجله تصمیم نمیگیرند بلکه به تدریج و با تحلیل و بررسی
کالای شما تصمیم نهایی را میگیرند. به سؤالات آنها به درستی پاسخ بدهید، دقیق و مشخص حرف بزنید،
هر چه دقیقتر و روشنتر حرف بزنید، این شخص به راحتی برای خرید تصمیمگیری میکند.

۵-خریدار اجتماعی و معاشرتی

خریدار اجتماعی و معاشرتی شخصیتی به شدت برون گرا دارد، دوست دارد با دیگران کار کند و به کمک آنها
به نتیجه برسد. خریدار اجتماعی به دستیابی و موفقیت بهای فراوان میدهد. به سبب برونگرا بودن توجه اصلی
او خودش و دیگران است و دوست دارد درباره خودش و شما حرف بزند. خریدار اجتماعی و معاشرتی به نتیجه
و فایدهای که خرید برایش دارد فکر میکند.
در بعضی مواقع به سرعت خرید میکند و نیازی به دانستن جرئیات ندارد. این خریداران اگر قول خرید کالا
را به شما دادند و به توافق رسیدید، آن توافق را مکتوب کنید به این دلیل که بعد از چند روز وعده خود را
فراموش میکند. این خریداران اغلب گرم، دوستانه، معاشرتی و علاقهمند به شما هستند و سؤالات فراوان
میکنند.

۶-خریدار بی تفاوت

خریدار بی تفاوت بدون توجه به اینکه چه کالایی را به او عرضه میکنید، اصولاً خریدار نیستند و اغلب بدبین
و ایرادبگیر هستند. برای این خریداران اصلاً مهم نیست که کالای شما چقدر خوب است و قیمت آن جقدر
ارزان است و اگر کالای خود را زیر قیمت هم بدهید آنها خریدار نیستند و فقط وقت شما را میگیرند، این
خریداران را رها کنید و وقت خود را روی خریداران دیگر بگذارید.
این خریداران را از ظاهر و طرز راه رفتن آنها میتوانید تشخیص دهید، بی تفاوت هستند و انگار در این دنیا
نیستند این افراد حتی در زندگی شخصی و کاری خود دچار مشکل هستند.
شما با شناختی که از انواع شخصیتهای خریداران کسب کردید، راحتتر میتوانید با خریداران برخورد کنید
و کالای خود را نسبت به شخصیت آن فرد و توضیحاتی که میدهید به فروش برسانید.
http://foroshebartar.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *